Om Mjölby scoutkår

En scoutkår kan variera i storlek. Svenska Scoutförbundets största kår har drygt 450 medlemmar. Mjölby Scoutkår har ca 80 medlemmar. Mjölby scoutkår bildades 1911. Det innebär att vi firade 100-års jubileum 2011. Kåren är därmed en av de äldsta i Sverige.

I scoutkåren finns det olika avdelningar som är uppdelade efter scouternas åldrar. I Mjölby Scoutkår finns avdelningarna Spårare, Upptäckare, Äventyrare och Utmanare/Rover.

Varje avdelning är uppdelad i patruller, små grupper. En patrull består av fem till åtta medlemmar. I patrullen får scouterna träna sitt ledarskap genom att leda andra som är yngre eller lika gamla. Varje avdelning träffas en gång i veckan i vår stuga/lokal.

Kåren har en vald styrelse som träffas minst varannan månad. På styrelsemötena diskuterar man bland annat kommande aktiviteter, ledarsituationen och följer upp ekonomin. Kåren har också ett medlemsregister som uppdateras löpande.

Det finns också en stugfode som är ansvarig för skötsel och reparationer av våra stugor.

Scoutstugan
Våra regler och styrdokument hittar du på sidan om kårens kvalitetsarbete

Regelverk